Zeeschouw Hereditas

logboek 2012

Het is Januari vroeger als ander jaren begint het alweer te kriebelen, enzo ontstaan dan ook de plannen voor dit jaar, Het is dit voorjaar in iedergeval de bedoeling om het wad op te gaan met meerdere zeeschouwen het idee is geboren maar staat verder nog in de kinder schoenen maar eens kijken of het van de grond komt, verder gaan we deze zomer de zomerreunie van Vrienden van het Stamboek Ronde en Platbodemjachten ( www.vsrp.nl ) bezoeken in Aalsmeer, verder zullen we wel zien wat de tijd en het weer ons voor mogelijkheden bied.

Het is begin Mei het weer laat ons in de steek en van varen is nog niets gekomen, de tocht over de wadden met meerdere schouwen is op de lange baan geschoven en word mogelijk volgend jaar gedaan. We gaan de Pinksterdagen met de boot weg waarheen weten we niet we zien wel.

Pinksterdagen 2012

Eindelijk mooi weer in Nederland, tenminste als je het afmeet tegen wat we gehad hebben. We varen Vrijdags weg en gaan naar Terherne  om daar te overnachten in Terherne haven. Van af daar gaan we Zaterdag met een tjotter van de Friese Tjotter floot  zeilen, dit is een belevenis op zich terug naar de kleine levendige boot die je elk zuchtje wind laat voelen

We overnachten die nacht op de Terhernsterpoelen en gaan de andere dag richting het Sneekermeer waar we s'middags vrienden ontmoeten om te gaan barbequeen. Na het eten kwam de avond waar we al zolang op wachten mooie luchten en perfekte wind om nog een stukje te gaan zeilen en dat levert dan deze plaatjes op

Zo mooi als de ene dag eindigde zo mooi  begon ook de nieuwe dag weer, weinig wind veel zon, s'morgens om een uur of 11 trok de wind wat aan en zijn we via het Sneekermeer, Zoutepoel en Terkappelsterpoel weer richting terherne gezeild en van daar uit de andere dag naar huis.

In de weken daarna bleef het slecht weer we zijn nog wel weg geweest onder andere naar het feest van watersport vereniging Onder Ons die 100 jaar bestond . Ze hadden van alles georganiseerd voor jong en oud en hadden zeker beter weer verdiend. Het weer was in ieder geval dusdanig dat wij het foto toestel niet eens terhand genomen hebben om er iets van vast te leggen.

Vrijdag 29 Juni een redelijke weers voor spelling we besluiten we te gaan in de richting van Ernewoude er is veel wind en de alde feanen bieden een redelijke beschutting, we varen via de staandemast route naar Grou en over het Pikmeer nar de Weide EE daar zetten we het tuig er op en zeilen we voor het eerst dit jaar zoals het hoort, wind kracht 3-4 en onder een hoek van en graad of 15 -20 gaan we nog een paar keer over het meer. Voor de nacht zoeken we een plaatsje op een van de vele eilandjes.

Zaterdag vroeg vertrokken, het is mooi zeilweer dus zeilen we nadat we twee keer het meer op en neer zijn geweest via de geeuw over Ernewoude en kruisen de fokersloot op naar de Rengerspole om weer een plaatsje te zoeken voor e nacht.

Zondags waait het hard voor ons te hard.

Wij besluiten op de motor naar huis te varen zodat we voor de avond valt weer thus zijn.

Vakantie 19 juli 2012

Zoals geplant gaan we naar Aalsmeer we hebben alles van het weer af laten hangen maar de voorspellingen zijn goed, teminste na vandaag, vandaag valt het water met bakken uit de hemel en staat er een zuid west 6 bft. Aangezien de wind voorspelling voor morgen gunstig is besluiten we naar Staveren te varen zodat we morgen over kunnen steken naar Enkhuizen.

Het eerste deel van de reis worden we nat van de regen het tweede deel van het overkomende buis water, na 60 km motoren bereiken we sávonds om 8 uur Stavoren.

Vrijdag s'morgens de bedoeling was vroeg op te staan maar dit lukte niet echt, we hebben rustig ontbeten en zijn om 11 uur vertrokken richting sluis. De voorspelling kwam voor de verandering eens uit, de wind was af genomen tot kracht 4 en gedraaid naar west noord west ideaal voor de oversteek naar Enkhuizen. Meteen buiten de sluis in de voorhaven het zeil gezet en toen het onrustige ijselmeer op in 2 uur waren we aan de andere kant en haden we de 23 km afgelegd.

We hebben vast gemaakt in de oude haven en zijn van daar uit even in de stad geweest.

Zaterdag Het plan is om naar Hoorn te varen, de wind was nog steeds noord west en afgenomen tot 3 bft. Dus om 10 uur vertrokken richting het navidukt. Voorbij het navidukt zeil gezet en heerlijk rustig richting hHorn gezeil, het laatste stukje op de motor omdat de wind dus danig was gedraaid dat Hoorn niet meer in een keer te bezeilen was en we op tijd binnen wilden zijn om te boodschappen.

Onze plek in de verenigings haven van Hoorn

S avonds tijdens het eten koken begon ons Taylor fornuis problemen tegeven waardoor er nog maar 1 pit tot onze beschikking stond. Best jammer want ik ben wel een beetje gehecht aan het oude fornuis maar dit is dit jaar al de derde keer dat hij ons laat zitten. Na het avond eten eerst maar eens kijken wat er is en na het vervangen van wat onderdelen doet het ding het weer, alles stinkt naar petroleum en ik nog het meest. Gelukkig zijn er douches die dat dan weer oplossen.