Zeeschouw Hereditas
Home » logboeken » Logboek 2013

Logboek 2013

De eerste keer dit jaar

Het is Dinsdag 16 April 2013 de Boot is na een drukke en koude winter klaar voor vertrek.

 We hebben het plan  gevat om dit jaar met Hemelvaarts dag met de boot in Zwartsluis te zijn waar het 4 daagse evenement Zwartsluis onderzeil word gehouden, i.v.m. werk en andere drukte gaan we de boot morgen al om varen, we willen hier 4 dagen voor uit trekken zodat we mooi rustig die kant op kunnen en per dag niet te lang  hoeven te varen. Omdat er best wel veel wint voorspeld word gaan we binnen door. Woensdag middag vertrekken we rond een uur of 1 het is  bewolkt wind is 4 uit het zuiden, en dat is nu net de richting die we op moeten dus moteren maar. De temperatuur is best aardig zo rond een graad of 17 en na een tocht met vrij veel oponthoud bij de spoorbrug in Grou komen we om een uur of 5 aan bij ligplaatsen van de Jousterdluis. Tot nog toe lijkt alles goed te funcioneren de boiler komt beter op temperatuur als andere jaren door wat aanpassingen in het leidingwerk de motor loopt mooi rustig maar kan niet tot zijn maximum toeren tal van 3000 toeren komen, daar moet ik nog eens mee bezig. Af gemeerd en klaar voor de avond steken we de kachel maar eens aan, het word kil en met een water temperatuur van rond de 10 graden blijft er veel kou van af de vloer komen waardoor de kachel het moeilijk heeft.De voorspelling voor morgen harde wind kracht 6 zuid west.

Het is Donderdag de zon staat hoog aan de hemel en het is maar 14 graden de wind is zoals voorspeld hard, jammer dat juist nu de meteorologen gelijk moesten krijgen. We eten vers gebakken broodjes uit onze nieuwe oven, zetten koffie en maken ons klaar voor vertrek, het plan is vanmiddag Ossezijl of verder. We varen uit de beschutting van de ligplaats en ontdekken dat het toch wel erg hard waait, de brug van de oudeweg bij de A 7 draait direkt en de brugwachter wenst ons enigzins lachend via de marifoon veel succes. Door de brug die aan lagere wal ligt moest ik wat gas bij geven om vooruit te komen en nog wat en toen nog wat, ik heb toch echt 40 pk de motor liep al 2000 toeren een bult schroef water en met een snelheid van zo'n 4 km vooruit, de stroming die door de harde wind ontstaan was was in de versmalling van de brug is enorm gebleken. We schuiven onder het viadukt van de A 7 door waar de stroming minder word en de golven groter.

Het waait hard echt hard, we hobbelen over de Langweerderwielen en na meerdere gratis douch beurten bereiken we de sloot die naar Scharsterbrug leid, met de wint er dwars op hangen we meermaals 15 graden scheef en dat zonder zeil. De brugwachter van het dorp draait direkt de brug zwaait vriendelijk en denkt waarschijnlijk die zijn gek. De brug van de A 6 had duidelijk minder haast om te draaien dus maar dwars in de sloot met de kop in de wind wachten tot de brugwachter zijn krant uit had en alle andere dingen klaar had die hij moest doen, en ja wel hoor na 20 minuten wachten werd de brug gedraait, we klungelen door richting Tjeukermeer, we vragen ons af of het verstandig is om door te gaan maar we realiseren ons ook dat alle ligplaatsen nu op lagere wal liggen, we besluiten door te gaan de motor loopt goed alles is deze winter nagekeken en voor zien van nieuwe filters dus als de motor blijft lopen kan er weinig misgaan. We staken het Tjeukermeer op en al gauw konden we koncluderen dat er niet alleen grote golven stonden maar dat er ook gaten in het water zaten waar de hele boot in paste. We hebben helaas geen foto's van deze overtocht omdat we ons zelf en onze nieuwe camera niet wouden bloot stellen aan eventuele gevaren, ik was in ieder geval na de tweede golf al zeik nat en mijn vrouw beschreef het als een oude speel film waarin je ook regelmatig ziet dat de schipper een emmer water in zijn gezicht krijgt, dat leed vermaak ging snel over toen er een golf over kwam ( ik bedoel geen buis water ) waarvan een redelijk deel zijn weg vond door de kieren van het schuifluik waaronder zij zich zelf veilig achte voor over komend water. He de motor bleef pruttelen en na 45 min waren we aan de andere kant in Echtener brug het was half 1 dus moesten we wachten op brug bediening. De wind is de hele dag duidelijk aanwezig geweest en iets om tijdens het varen goed rekening mee te houden.

Om half 3 in Ossezijl tot onze verwondering staat de brug op dubbel rood, de brug wachter komt op ons aangelopen en meld dat de brug niet mag draaien van wege de wind die tussen de 7 en 8 bfr lag ( hadden de meteorologen het toch fout ) een uur later is de wind gaan liggen en zijn we via de Kalenberger gracht naar Wetering gevaren om daar te overnachten.

Met de af nemende wind en achter de beschutting van bomen was het eigenlijk het eerste rust punt van de dag. Nu hebben zo als velen weten wind, water en zon zomers nog al eens een vervelende in werking op de huid, dat kan dus ook gebeuren met temperaturen van 14 graden, binnen stapend in de boot voelde ik het al, ik keek in de spiegel en had een kop als een boei, ik was wel gewaarschuwd door mijn werder helft maar dacht dat het wel mee viel AU.

Het is vrijdag ik heb de blaren op mijn kop staan en het doet zeer, het gezegde van wie zich verbrand moet op de blaren zitten kwam wel heel er dicht bij ( op het zitten na dan ). Het is een mooi stuk rustiger met het weer als gister en we vetrekken om een uur of half elf richting Giethoorn , rustig pruttelent via het laatste stukje Kalenbergergracht en het Steenwijkerdiep richting Steenwijk, even pauze voor de Heerenbrug in Steenwijk en van daaruit over het kanaal naar Giethoorn. We zouden over nachten in de jachthaven zodat we konden douchen om wat op te warmen wat het was nog maar 12 graden, bij het binnen draaien van de jachthaven de Zuiderkluft bleek al snel dat wij de enigen waren die ondanks de temperatuur onderweg waren de haven was leeg.

Het heeft zo zijn voordelen je hoeft niet te wachten bij de douche. S'avonds lekker gewandeld door het Pitoreske Giethoorn wat best leuk is met deze temperaturen het is rustig en je word niet van de weg ( pad ) geduwd door de overvloed van toeristen die daar normaal komen, een echte aanrader.

Zaterdag nog 10 km naar Zwartsluis via de het laatste stukje Steenwijker kanaal de Beukersluis en een paar kilometer Meppelerdiep komen we om 12 uur aan.

We zijn heerlijk weg geweest een stuk of 10 mede watersporters zien varen en blij dat thuis de kachel brand want daar gaan we nu heen.

 

Hemelvaart 2013

Na een zeer koud voorjaar begint het langzaam aan zeker iets beter te worden zo ook met Hemelsvaartsdag zonnig maar wel koud, een leuk weekend georganiseerd door de lokale middenstand met een braderie, oude auto's , muziek, allerlei actieviteiten en natuurlijk platbodems. Op hemelvaartsdag worden de schepen klaar gemaakt om te admiraal zeilen, alle schepen vertrekken vervolgens door de oudesluis naar het Zwartesluis

Al daar vormen de schepen de eskaders om zo terug te zeilen naar  Zwartsluis, Dit klink erg simpel maar met zo'n 30 schepen die in een keer los komen van de kade valt dit nog niet mee dit zonder lakschade te doen, het is in ieder geval een mooi schouwspel voor het publiek.

Voor de andere dagen zijn al van actieviteiten georganiseerd waardoor er op ieder moment van het weekend wel wat te doen is ,werderom zeer geslaagd en voor herhaling vatbaar.

 

 

 

Zomer 2013

Na een koud voorjaar eindelijk zomer we vertrekken op zondag middag ( eerder lukt helaas niet ) vanaf huis richting Lauwersmeer. Het is de bedoeling om naar Schiermonnikoog te gaan, dit zal al jaren maar er komt iedere keer iets tussen .We hebben de mast gestreken en varen achter Leeuwarden langs richting Oudkerk, hier passeren we de Elfsteden brug die versiert is met tegeltjes met af beldingen van de Elfsteden deelnemers. In Oudkerk moeten we even stoppen voor een zelfbedienings brug, dus even afmeren 2 euro in de automaat knop drukken door varen en aan de andere kant van de brug wachten tot de brug weer dicht is, dan krijg je je 2 euro terug en kan de bemanning weer aan boord stappen teminste als ze de steiger iets verder van de brug af hadden gemaakt want met gestreken mast gaat dat dus niet( beetje jammer ) dan maar door de tuin van een aangrenzende woning ( voordeel van vakantie is dat bijna iedereen weg is ) . Bij Bartlehiem komen we in de Dokkemer EE ,voorbij Burdaard besluiten we een ligplaats te zoeken het waait hard en ik wil nog even samen met onze zoon de mast op zetten, want door dat alles plat ligt is het een rommeltje aan boord.

Maandag de zon schijnt en het waait nog steeds stevig we vertrekken om 9 uur richting Dokkum, in Dokkum was het rustig dus de boot aan het bolwerk gelegd en even de stad in boodschappen doen, om een uur of 2 weer verder het Dokkumer grootdiep op ,het word steeds kaler en vlakker we komen in de buurt van het wad. We passeren Sluis Dokkumer nieuwe zeilen en koersen het Lauwersmeer op,We hebben tegen de wind en die is nog steeds tegen iedere voor spelling in ruim aanwezig, omdat het Dinsdag rustig weer zou zijn besluiten we meteen naar buiten te schutten en een plaatsje te zoeken in de aangenzende haven. De tekenaar van de haven was duidelijk geen watersporter boxen van 12 meter lang en nog geen 3,5 meter breed waardoor wij met onze boot van 8,8 meter al klem zaten tussen de palen voordat we de steiger hadden bereikt. We hebben uit eindelijk maar ligplaats gezocht in de lengte van de drijvendesteigers zodat we goed vast konden maken voor de nacht. DE wind die zou afnemen wakkerd verder aan en de voor spelling voor de komende dagen worden dan ook aan gepast, de rest van de week noord oost / west 6.

Dinsdag we gaan met de boot naar Schier, de veerboot wel te verstaan ik krijg de rest van het gezin niet zo gek om met eigen boot te gaan en dat is eigenlijk ook wel beter zo, het waait 5 Noord Oost en al lijt het water rustig, we moeten de andere dag dan wel weer terug en de voorspelling word er niet beter op.