Zeeschouw Hereditas

Logboek 2011

Zomer 2011 of wat voor de zomer door moet gaan, door het maken van de nieuwe mast missen we het mooie voorjaar om te gaan varen, en moeten we het doen met de weinige mooie dagen die de zomer ons gunt. Door het seisoen heen stel je steeds de definitie van mooi weer bij en uiteindelijk ben je gewoon tevreden als het droog weer is en je kunt zeilen.

04-08 We zijn vertrokken om 14.00 vanaf onze ligplaats

Het weer lijkt goed dus we gaan ervoor omdat de vakantie niet langer dan 10 of 12 dagen zou duren was er geen echt plan, het enige was dat we eerst naar Lemmer zouden om een collega op te pikken die met zijn pas gekregen boot naar Noord- Holland moest en eerst nog een beetje zeilles nodig had. Om ongeveer 19.30 waren we in Lemmer en vonden we mijn collega in de Lemmerbaai.

Gezamelijk weer door de Margrietsluis naar binnen en overnacht op het eilandje op de Grote Brekken.

05-08 S'morgens vertrokken via het Brandemeer naar Sloten daar nog wat inkopen gedaan en de kerk bekeken waarvan de deur open stond.

Vanaf Sloten zijn we door gevaren via Woudsend naar het Heegermeer.

Op het Heegermeer hebben we ligplaats gezocht aan het Konijnen eiland en zijn we de Domp 740 maar eens gaan optuigen om te zien hoe compleet alles was, het enige wat bleek te ontbreken was een vlag en dat hebben we maar even zo opgelost

De zeilles kan beginnen ,na anderhalf uur heen en weer gezeild te zijn in elke mogelijke richting, door de wind, gijpen en alles wat maar zou kunnen gebeuren, houden we het voor gezien, het tijd voor een borrel. De voorspellingen voor de andere dag zijn voor het begin van de dag goed dus we besluiten op tijd te vertrekken.

06-08

S,morgens om 09.00 vertrokken op vhf kanaal 1 horen we dat het windkracht 3 a 4 is in de middag toenemend tot zuid oost 6 .Via de Yntemasleat en de Langefliet naar Workum, bruggen en sluis zaten mee en om 10.30 voeren we het IJsselmeer op, snel de zeilen omhoog en de motor uit. Voor Robert de eerste keer met een zeilboot en zeilend op het IJsselmeer en voor ons de eerste keer met de nieuwe mast op ruim water.

De boot loopt goed en met een knoop of 5-6 glijden we richting Medemblik, Robert kan het tempo niet bijhouden en tegen de tijd dat hij achter ons verworden is tot een klein stipje aan de horizon besluiten we tekeren en hem weer tegemoet te zeilen, hij heeft n.l. geen navigatie aanboord en de oevers zijn inmiddels aan weers zijden van het meer niet meer zichtbaar, de wind trekt aan het weer begint te veranderen, uit eindelijk krijgt ook Robert de gang te pakken en om 15.00 varen we Medemblik binnen.

We nemen ligplaats in de havenkom waar we maar 2 breed liggen, het is rustig in Medemblik.

07-08

Zondag blijven we in Medemblik het is mooi weer maar de wind is gedraaid naar West Noord West 6 a 7 voor ons te veel wind ook al lijkt het bij het havenhoofd mooi rustig water. Ook vandaag waren er weer enthousiastelingen die naar buiten gingen de een vertrok om naar Urk omdat je daar zondag's geen havengeld betaald en de andere buurman die druk aan het reven was en ons vroeg of wij wel echte zeilers waren toen wij tekennen gaven binnen te blijven, kwam later met gescheurde fok en kapotte lijnen terug de haven in, hoe de reis naar Urk verlopen is weet ik niet maar met golven van 170 cm aan de Rotterdamsehoek heb je volgens mij met een boot van tusen de 8 & 9 meter niet zoveel te zoeken op het meer. Met een bezoekje aan de stoomtram Hoorn Medemblik de Oldtimeer dag en een wandeling over de dijk vullen we onze dag.Vandaag blijft de haven nog leger als gister het lijkt wel of heel Nederland op het vliegtuig is gestapt om het weer te ontvluchten.

08-08

Er word weer harde wind voorspeld s'morgens west 5 tot 6 toenemend tot 7 in de middag we vetrekken om 10.00 richting Stavoren nadat we Robert los hebben gegooit die naar Den Oever gaat. Op de fok glijden we met dikke 5 knopen in  2 uur naar Stavoren, de wind neemt al behoorlijk toe als we naar binnenschutten en een plekje zoeken in de jachthaven. Anderhalf uur na binnenkomst zijn we even de dijk op geweest om foto's te maken.

Blij dat wij eerder binnen waren zijn we over de dijk verder gelopen om bij Doede Bleeker vis te eten, wat rond wandelen door de stad en terug naar de boot.

09-08

Alweer onstuimig weer we besluiten met de trein naar Sneek te gaan het is Sneekweek dus gezellig druk een beetje winkelen en rondhangen, de Berenburg voorraad aanvullen bij de Weduwe Joustra.

Twijfel je over wat voor borrel je moet nemen dan bestaat de mogelijkheid om het proeflokaal te bezoeken waar een groot deel van de geschiedenis van de Weduwe staat tentoongesteld en de nodige froefborrels, zeker een bezoekje waard. Eind van de middag terug naar Stavoren.

10-08

Shit onstuimig weer een dikke kracht 6 en voor de middag veel regen voorspeld, nog even afscheid nemen van kennisen die ook met hun Blokschouw in Stavoren waren en dan vertrekken we naar Terherne. We gaan op de motor tot voorbij de brug van Warns en zetten dan eerst de fok er maar op, later zetten we ook de kluiver bij en met de fok op de uitzetter halen we toch al weer zo'n 6 knopen.

Maar ook al loopt het vlot we kunnen de regen niet voor blijven en uiteindelijk valt ook de wind nog weg, dan maar weer motoren tot we s'middags klassiekeschepen haven Terherne binnen varen en een plekje vinden waar we nog net tussen passen.

11-08

We blijven vandaag in Terherne in eerste plaats om een verjaardag te vieren en ten tweede om alles van de vorige dag wat te laten drogen.S'middags loop ik even het havengebouw in om een engelse stoom launch te bekijken deze word nog wekelijks gebruikt de boot word aangedreven door 2 cilinder compound stoommachiene en een olie gestookte waterpijp ketel

Het is een rustige haven omringd door huisjes en redelijk vol met klassieke schepen, binnen ligt los van de stoomlaunch nog een oude bakdekker rondvaartboot en 5 tjotters van de Stichting Friese Tjottervloot dit varend erfgoed kan hier worden gehuurd. Door alle harde wind een te lange wimpel en een beetje rare wind draaiing tussen de huisjes is de wimpel vast geraakt achter het ankerlicht. Door de pikhaak op de kop in de vlaggelijn te hangen en wat kunst en vliegwerk kreeg ik de wimpel los, de as waar de vleugel op draait raakte hier bij krom met as gevolg dat de mast alsnog naar beneden moest

12-08

Het is vrijdag de vakantie is bijna voorbij en waarlijk nu word het weer beter de zon is gaan schijnen de temperaturen gaan omhoog en de wind blijft steken bij 3 a 4 Bft. we nemen afscheid van de familie en vertrekken, via Akkrum naar Grou even boodschappen en chinees tehalen en weer snel tevertrekken. Op het Pikmeer voor anker lekker eten en dan eindelijk het zeil er op, we hebben een aantal uren gezeild en uiteindelijk ligplaats genomen op een eilandje bij de Sijtebuurster en Wijde Ee.

13-08

De dag begint mistig, langzaam breekt de zon door en we besluiten de boot op steiger optetuigen en zo van steiger weg te zeilen. De wind is mooi de luchten van tijd tot tijd dreigend maar een prachtige mooie zeildag. We zijn een paar maal de Wijde Ee op en weer geweest en uiteindelijk via de Lange Lits, Geeuw, Ernewoude en zo de Folkersloot na 5 uren zeilen neergestreken op de Rengerspôlle.

Zo rustig als het was in Medemblik, zo stil was het in de bouwvakvakantie op deze zondagmiddag in Friesland.

14-08

Einde van de vakantie,we nemen afscheid van nieuw opgedane schouwmensen.

en varen op de motor via de Folkersloot de Oude weg ende Saiterpetten richting huis.

Een zomervakantie die zeker anders was als normaal waar we veel meer zeilen en minder jachthavens aandoen, waarin meestal het weer iets beter is. We hopen op een mooi naseizoen en anders proberen we het volgend jaar gewoon weer.