Zeeschouw Hereditas

Winter werk 2011/12

 

Zoals bij velen kom je in de loop van het zomer seisoen dingetjes tegen op je boot die anders moeten, beter, gemakkelijker of veiliger. Ook ik heb dat ik schrijf deze dingetjes op en maak dan aan het eind van het seisoen de ballans op, zet het op papier voeg de andere werkzaamheden toe en kom dan meestal tot de conclusie dat de winter weer te kort is. De lijst voor dit jaar ziet er als volgd uit.

- Zwaarden maken voor AndrĂ©                                                               

- Alle rondhouten meerdere malen lakken

- Nieuwe kluiverboom afmaken + kluiverboomsteun op dek

- Boorverlichting veranderen 

- Motor een grote beurt geven koelwater systeem aanpassen voor de plaatsing van een  boiler, keerkoppeling verversen en de seals van de watergesmeerde schroefas voorzien van nieuw siliconenvet.

- Dekwaspomp inbouwen.

- Vuilwater systeem aanpassen.

- Nieuwe maststrijk instalatie maken.

- Kast maken onder het gangboord.

- Masttop en vlaggemast knop nieuw vergulden.

- Bevestiging van de verstaging in de mast veranderen.

- Branders van het fornuis nakijken dan wel vervangen.

- Nieuwe roerpen plaatsen ( de oude is verdwenen )

- De boot rondom nieuw in de verf ( na 3 jaar is dat wel weer nodig )

- Nieuwe langere voorstag en hoesjes om de stag spanners.

- Nieuwe koekkoek ingang maken en plaatsen.

- Alle hout werk in de kuip lakken.

- Onderwaterschip ontdoen van oude teer lagen en op nieuw behandelen 

Zoals te zien is, een hele lijst waarvan ongetwijveld punten blijven staan en doorschuiven naar de volgende winter, maar we zijn begonnen, zo zijn de zwaarden inmiddels klaar en afgeleverd.

Het onderwater schip is al helemaal kaal gehaald en op nieuw in de 5 x coating gezet, een vies klusje maar gelukkig klaar.

De roerpen was verdwenen hiervoor heb in een nieuwe beter passende gemaakt in de hoop dat het roer wat rustiger in de hand ligd met het motor varen

Zo is er ook al een begin gemaakt met het vergulden van de mast versierring.

Verder zijn alle rond houten voorzien van 2 nieuwe laklagen en heeft de motor een een beurtje gehad waarbij de olie, oliefilter, koelvloeistof, brandstoffilters en impellor zijn vervangen, de kleppen zijn gesteld en het koelwatersysteem is aangepast zodat hierop de boiler kon aansluiten, ook dit is inmiddels gebeurd. De motor heeft nog maar 350 draai uren dus het afpersen van de verstuivers laat ik zitten tot volgend jaar. Alle andere zaken op de lijst moeten nog gebeuren ongetwijfeld vallen er nog puntjes af en zullen er nog punten worden toegevoegd, maar zoals het nu gaat hoop ik eind April klaar te zijn.

Het is 1 Maart

Na een koude start van 2012 gaat het beginnen, vanmorgen hoorde ik dat de boot vanmiddag naar binnen kan om geschilderd te worden. Omdat de planning van de beschikbare loods ruimte vrij strak is gaan we s'middags direkt los. Het is de bedoeling om de kleur lakken dit jaar in de twee componentenverf te zetten, dit kan over de bestaande laklagen heen mits deze goed worden terug geschuurd.Het is middag de boot is voor de loods gereden en in afwachting van het naar binnen rijden zijn we vast begonnen met schuren met korrel 100.

Het schuren gaat behoorlijk snel en na een uur of 4 zijn dan ook de romp het roefje en het dek klaar, het gebruik van een goede schuurmachine met stof afzuiging heeft er voor gezorgd dat dit alles binnen een redelijk termijn klaar was.

Na het schuren is alles schoon gemaakt en de boot op romp en roef voorzien van een laag epoxy primer de roef wit en voor de romp hebben we de primer laten grijs kleuren omdat deze weer rood word. S'avonds om 22.30 uur na twaalf uur noeste arbeid ziet het er dan zo uit.

Vrijdag 2 Maart

Vandaag gaan we met het zwart op de romp beginnen, de kluiverboom steun word verwijderd omdat dit al jaren een bron van roest is en hij zelden of nooit gebruikt word,verder word de romp geschuur met korrel 280, beschadegingen op het dek worden bij gewerkt, de houten potdeksel geschuurd en aan het eind van de dag de roef en de romp voor de tweede keer in de primer gezet. Het is inmiddels s'avonds een uur of 8 en na werderom een dag van een uur of twaalf houden we het voor gezien.

Zaterdag 3 Maart

Om 9 uur begonnen de primer is nog niet hard genoeg om te schuren dus daar wachten we nog een dag mee, we plakken de bestaande waterlijn af met plakband van 3 cm zodat we de waterlijn later niet hoeven uit te meten. Na het reinigen van de zwarte delen op de romp word deze in de Epifanes Multiforte gezet,de bodem word in de antifouling gezet en de houten potdeksel voorzien van een verse blankelak laag.

Zondag 4 Maart

Vandaag ben ik alleen aan het werk om 9 uu begonnen met het schuren van de epoxy primers, dit was meer werk dan ik had verwacht omdat er veel hand werk aan te pas kwam. aan het eind van de middag waren echter de meeste onefenheden in de primer en het vel van mijn vingers verdwenen zodat kan worden begonnen met schoon maken en lakken. S'avonds om 19.00 ziet het er dan zo uit.

Maandag 5 Maart

Vroeg begonnen om het roer af te maken met het schilderen van de prins.

Daarna weer naar de werf om de kleur lakken licht op te schuren om vervolgens de romp nogmaals zwart te maken de romp in de antifouling te zetten, onder tussen nieuwe stijklattren gelamineerd.Aan het eind van de dag de boot nogmaals gelakt.

Dinsdag 6 Maart

Het lak werk is allemaal redelijk goed geslaagd en we voorzien vandaag de boot van de biezen, een nieuw waterlijn en het dek word voorzien van een nieuwe laklaag.

Woensdag 7 Maart

S'morgens alle luikjes terug gelegd een nieuwe bevestiging voor de kluiverboom op dek gemonteerd ,een nieuwe maststijklier het roer aangehangen en de nieuwe strijklatten gemonteerd. Aan het eind van de middag is de boot naar buiten gereden en tewater gegaan.

Op zondag hebben we de boot terug gevaren naar huis tijdens een koude maar hele mooie zonnige dag, nu ligt ze inmiddels weer getuigt achter huis te wachten op mooi weer en onze vrije tijd. Zoals eerder al vermeld blijven er ieder winter seisoen geplande klusjes liggen die dan verschuiven naar de volgende winter stop dit jaar echter is volgens mij alles gedaan wat er op het werk lijsje stond op de nieuw koekkoek ingang na. De nieuwe mastrijk instalatie in onder construktie deze word deelbaar gemaakt van dikwandige aluminium buis zodat hij mee te nemen is in een van de bakskisten. De kast die ik gemaakt had voor onder het gangboord is een mooie aan vulling voor het intrieur en geeft voldoende ruimte voor het op ruimen van pennen papier vlaggetjes en navigatie atributen

Het wachten is nu op ons eerste zeil weekend voor dit jaar en dan zien met het onderhoud volgend jaar wel weer verder.

Maak jouw eigen website met JouwWeb