Zeeschouw Hereditas

Mast maken

12 Maart 2011 werk ligt stil hout is nog niet geleverd !!!!!

In afwachting van het hout doe ik de nodige voorbereidingen. Door wat probeersels te maken denk ik dat ik een redelijk inzicht heb gekregen over de te verwachten problemen en de gereedschapppen die ik nodig ben. Het merendeel van het gereedschap heb ik reeds in mijn bezit wel moest ik frezen laten maken om het juiste profiel in het hout te krijgen, deze moeten dan weer voorzien worden van een passende kopieerring zodat ik later het hout op een mal kan bevestigen en langs de frees kan halen, als het goed is heb ik dan straks 8 identieke latten die samen de mast gaan vormen.

Lijm klemmen om de 35 cm 4 stuks dat keer 920 cm is ongeveer 100 stuks, ik kom tot zo'n 35 stuks en kan er nog 30 bij lenen en maak er nog 40 van draad einden en klossen cedar die ik nog had liggen. Verder probeer ik alles in huis te hebben van lijm, handschoenen, wegwerpkwasten enz al het snij gereedschap van schaaf tot frees is vlijm scherp en is het wachten op het hout.

Maandag 14 Maart het hout is binnen bij de houthandel

Donderdag 17 Maart heb ik het hout uit gezocht bij houthandel Posthumus in Franeker, prachtig mooie balken tot 11,70 meter lang

We hebben 1 balk uit gezocht van 10 bij 32 cm 10,70 cm lang deze is verzaagd tot rif gezaagde latten van 7,5 x 3,5 cm

23 Maart Hout gehaald daar voor hadden we een boottrailer geleend van 10 meter lang, wel een beetje een dom gezicht achter een normale personen auto zo'n grote trailer.

24 Maart Om het hout te frezen had ik hulp nodig want de latten waren veel te lang om dit op een goede manier langs het frees maschientje te krijgen, dus zijn we met drie man/vrouw sterk aan het werk gegaan

Eigenlijk zat alles mee prachtig mooi weer en toch niet te warm om een beetje door te gaan, mooi weer hadden we ook wel nodig want om latten te bewerken van 920 cm heb je zeker 20 meter ruimte nodig en zo groot is mijn garage net niet. We zijn s'morgens om 8 uur begonnen alles klaar te zetten om vervolgens om 9 uur te beginnen met frezen, al vrij snel bleek dat de kopieerring van de frees niet helemaal goed was dus nog wat moest worden bij gedraaid voor een beter passing daarna waren er nog wat kleine aanpassing nodig waardoor de ochtend snel voorbij ging en we rond etenstijd nog maar 2 latten klaar hadden. Het frezen gebeurd eigenlijk in 4 etapes, eerst word er een mal bevestigd op de te frezen lat deze mal geeft de omtrek vorm van de lat weer zoals deze moet worden, als de mal vast zit word er eerst met een haakse frees het model in de lat gemaakt dit gebeurd in zo'n 8 freesbeurten, vervolgens word de lat onder een hoek van 22.5 graden gefreesd en als dit gebeurd is word het profiel er in gefreest. de gemiddelde bewerkings tijd per lat is incl vast zetten en afhalen van de mal ongeveer 1 uur.

Om een uur of 6 s'vonds hadden we alle latten gefreest en begon de volgende uitdaging het op ruimen van de rommel, ondanks de afzuig instalatie was er toch veel schaafsel naast de maschiene gekomen dus alles moest worden op geruimd ,het hout naar binnen en de garage weer dicht maken. In de tuin stonden ondertussen 8 puinzakken vol met hout spanen, duur afval maar het zij zo. Nadat alles opgeruimd was hebben we even de bokken gesteld en de mast droog gepast om te kijken of alle naden mooi konden sluiten

.

Het is Vrijdag 25 April dag 3, we gaan de mast lijmen de lijm die we gebruiken heeft een potlijf van ongeveer 2,5 tot 3 uur bij een temperatuur van 15 graden celcius, dus moet de mast met 3 uurtjes geklemd klaar liggen. Dus zijn we maar weer met 3 man aan de gang gegaan vandaag hielp de jongste telg uit de familie mee waardoor het mooi vlot ging. Alle zijden van het hout moeten mooi gelijkmatig worden in gesmeerd zodat er een goede verdeling van de lijm ontstaat

Als alle laten zijn in gesmeerd word worden de latten in elkaar gelegd, aan de tot is een pvc buis ingelijmd zodat latere bedrading beter kan worden door gevoerd er is inmiddels 5 kwartier verstreken.

En dan de deksel erop voordat het klemmen kan beginnen.

 

Om alles goed te klemmen heb je geduld nodig gaat het begin verkeerd dan komen de latten niet goed in het profiel  en zal de lat over de volle lengte niet goed sluiten

 

 

En dan langzaam naar achter werken  en dan ziet het er zo uit een wirwar van klemmen  die als alles goed is de druk mooi verdelen

 

 

De hommert word in tegenstelling tot een massieve mast later op geplakt.

 

 

 

En dan komt de warmste April maand van deze eeuw , en dat is niet echt het mooiste weer om in de garage te staan met een schaaf in de hand ,het schuurstof in je neus en tot de enkels in de hout krullen. Maar toch na heel wat uren schaven , schuren en wederom bij schaven om alles mooi rond te krijgen ben ik tijdens de paasdagen dan toch op het punt aan gekomen dat de mast zo goed als klaar is.

Zo ziet het er dan uiteindelijk uit ,nu het beslag nog plaatsen en dan kan in Mei de mast op de bood geplaast worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb